2010-06-26

Despre civilizatie

Despre civilizatie

Ce inseamna civilizatia ? Inseamna putin si mult ...

Inseamna putin pentru ca este compusa din lucruri mici, care nu cer un efort deosebit. Inseamna mult prin efectul cumulat, prin felul in care te face sa te simti ca om in societate.

Ce NU inseamna civilizatie ?
  • Cand oameni asculta muzica tare la telefonul mobil in tramvai, indiferent daca sunt manele sau Mozart.
  • Cand oamenii fumeaza in spatii inchise (metrou, tramvai) obligandu-i pe ceilalti sa suporte fumul acolo unde oricum aerul este prost ventilat (nu mai vorbim de faptul ca este interzis prin lege).
  • Atunci cand taximetristul parcheaza pe trotuar in dreptul trecerii de pietoni si tot el se comporta agresiv fata de cei care ii atrag atentia
  • Funtionarii "sictiriti" care iti vorbesc de parca ai fi venit la cersit si nu ca si cum este datoria lor sa te ajute.
Mai mi se mai pare lipsa de civilizatie modul in care sunt semnalizate de multe ori in Romania drumurile si mijloacele de transport in comun. Ma descurcam mai simplu in metroul Parizian (care are 14 linii) decat ma descurc uneori in metroul Bucurestean (care are 4 linii cu indulgenta). In Paris semnele erau clare si puse acolo unde era nevoie. In metroul din Bucuresti semnele sunt ambigue si este o adevarata provocare sa schimbi metroul intr-un loc in care nu ai mai fost (exemplu statia Basarab).

Ce este civilizatia ?

Dincolo de nivelul material al civilizatiei unde poate depindem de dezvoltarea economiei, exista un nivel spiritual unde nu este nevoie de foarte multe resurse, ci mai mult de educatie, de bun simt.

Civilizatia inseamna grija fata de cel de langa tine. Grija sa nu ii produci o neplacere pe care o poti evita, grija de a-l ajuta cand este in nevoie daca efortul tau nu este foarte mare.

Cei care asculta muzica tare sau fumeaza in spatii inchise nu sunt atenti la discomfortul celor din jur. Taximetristul care blocheaza trecerea obliga multi pietoni sa faca un efort suplimentar, iar apoi le produce un discomfort suplimentar agresandu-i verbal in loc sa isi ceara scuze. Functionarul "sictirit" nu se gandeste ca ar putea sa aibe si el o zi mult mai placuta explicand pe un ton cald si politicos care sunt pasii de urmat.

Felul in care sunt proiectate indicatoarele are legatura iarasi cu grija pentru ceilalti. Poate erau necesare 15 minute in plus de gandire pentru a gasi formularea si pozitionarea optima a indicatorului. In schimb, se pierd cumulat ore, zile si poate chiar luni din timpul celor care trebuie sa faca euristici pentru a intelege incotro este directia dorita, uneori gresind drumul.

Civilizatia inseamna ca fiecare sa-si faca treaba cu simt de raspundere si respect pentru ceilalti. Pe la nivelele superioare poate inseamna si putin altruism.

Principiul altruismului

Intotdeauna simtim ca altruismul trebuie sa aibe o limita, nu poti sa iti dedici tot timpul si resurselor binelui altora, cel putin eu nu ma simt in stare, si poate ca nici nu este "optim" asa.
Am gasit la un moment dat o regula simpla pentru a decela cand merita efectiv sa fiu altruist.


Atunci cand binele facut altora depaseste cu mult efortul tau, merita sa fii altruist.


Regula este simpla, mi-a fost sugerata cu multi ani in urma de o replica a fratelui meu. Este putin mai complicat regulamentul de aplicare, modul de masurare a binelui si a efortului in valoare absoluta, apare subiectivitatea proprie.

Veste buna este ca exista multa cazuri in care comparatia este evidenta. Daca atentionezi pe cineva ca si-a uitat sacosa in tramvai, efortul tau este mic, dar discomfortul pe care il ajuti sa il evite este mult mai mare. Eu cred ca si aruncand o hartie la cos este un efort mai mic decat discomfortul cumulat al celor care ar vedea hartia in mijlocul drumului. Daca duc pe cineva cu masina, efortul meu de a-l duce inca 200 metri pana la scara este mult mai mic decat al lui de a merge pe jos (daca nu intarzii altundeva, bineinteles).

Evaluarile variaza si subiectiv, unii percep mai totdeauna efortul lor mult mai mare decat binele produs. Totusi cred ca majoritatea pot face o evaluare corecta atunci cand beneficiul rezultat este de cateva ori mai mare decat efortul, iar situatiile de acest tip sunt foarte multe.

Evaluarea nu este totusi identica in situatii identice. Poate ca fiecare leu dat unei persoane cu handicap (real) valoreaza mai mult pentru el decat pentru tine. Totusi nu poti face asta la infinit, pentru ca dupa un timp vei ramane fara bani. De fapt mult inainte de falimentul personal vei pierde motivatia de a munci "pentru tine". Regula totusi se aplica in continuare, dupa un timp efortul tau ti se pare subiectiv mult mai mare decat binele produs, si probabil este chiar o evaluare obiectiva. Cersetorii care stau in locuri "strategic alese" nu mi se pare ca valorizeaza atat de mult un leu.

Cred ca un astfel de principiu are un mare avantaj, faptul ca per ansamblu creaza o crestere generala de bunastare. Practic fiecare efort facut pe acest principiu are valoare adaugata enorma in bunastarea generala. Orice comunitate care is face un standard din a aplica un astfel de principiu are de castigat enorm. Ca urmare, aplicarea unui astfel de principiu inseamna Civilizatie pentru mine.


Exemple concrete

Astazi am avut o experienta placuta, m-am dus la service cu masina. Da, a fost placuta, pentru ca a fost o experienta civilizata. Nu s-a intamplat nimic deosebit, doar mi s-a rezolvat treaba rapid si la un pret decent.

Am fost tratat cu respect, in sensul ca nu s-au facut obisnuitele glume "de tractorist" care se mai fac cateodata. Am putut sa asist la operatiuni, ceea ce a dus la un climat de incredere reciproca, si m-am simtit bine.

Acestea fiind spune, recomand (gratis) service-ul Dacoserv din soseaua Salaj. Am fost de mai multe ori acolo si am fost multumit. Sunt autorizati Dacia si asta se vede, pentru ca inginerii se pricep la Solenza mea. Mai au unele probleme in aprovizionarea cu materiale, dar per ansamblu a fost o placere sa colaborez cu ei.

Au timp standardizat pentru majoritatea operatiunilor, deci si pretul este standardizat. Am gasit standardul pe Internet (minute/operatie si euro/ora) si am putut sa verific orientativ pretul. Mecanicii nici nu se grabesc nici nu te tin prea mult, pentru ca timpul respectiv este alocat operatiei, fara a-l putea depasi. Renault a adus un sistem civilizat, a mai trebuit insa si putina bunavointa pentru a nu-l strica.

Compar de exemplu cu experienta neplacuta de acum niste ani la service Meridian Str. Turnu Magurele din care am plecat cu masina zgariata si murdarita. Mai compar cu service-uri non-Dacia unde nu s-au priceput sa depaneze problema si sa monteze corect piesele. Meridian Militari a fost OK dar e cam departe.

Un serviciu civilizat nu inseamna mult, dar cat conteaza ...

Incheiere

Cu toti ne dorim sa traim civilizat. Pentru asta este necesar ca fiecare sa faca mici eforturi in acest sens. Nu vorbesc neaparat de a face ceva pentru ceilalti, ci macar de a da un banal feed-back celor cu care interactionam.

Exercitiul pe care vi-l propun este sa felicitati pe cei care va ofera un serviciu peste medie, si sa va exprimati dezamagirea atunci cand primiti un serviciu sub medie sau sunteti agresati. Bineinteles dupa ce chelnerul a adus mancarea ;)

Va mai provoc sa povestiti aici sau unor cunostinte 3 furnizori de servicii care v-au impresionat pozitiv si 3 care v-au impresionat negativ. Inseamna putin dar aplicat la scara mare s-ar putea sa inseamne mult in orientarea societatii spre Civilizatie.


"The more I say, the more I know" . Republicarea articolelor este permisa cu citarea autorului

7 comentarii:

ciprian.olaru spunea...

mie mi se pare ca ambele concepte (civilizatie si altruism) includ intr-o mai mica sau mai mare masura si ceva egoism;

daca luam "definitia" data de tine civilizatiei: "sa nu creezi disconfort altora" (definitie cu care sunt total de acord).. atunci as putea spune ca un factor motivant foarte puternic in a o aplica este ca nici eu nu vreau sa mi se creeze disconfort de catre altii (prin urmare mi se pare "un pret" mai mult decat corect pe care il pot plati pentru asta);
un argument pentru asta este si urmatorul exemplu (pe care l-am mai dat aici):
in traficul auto din bucuresti.. de multe ori la semafor exista o banda dedicata virajului la stanga / dreapta; conform celor de mai sus (plus a legilor in vigoare) normal ar fi ca acele benzi sa fie ocupate exclusiv de cei care urmeaza sa faca respectivul viraj;
prin urmare eu nu ocup acea banda cand vreu sa merg inainte; dar alti 10 soferi care merg tot inainte o fac; rezultatul e ca la verde intersectia se blocheaza.. ei trec pana la urma si eu de pe banda de inainte mai trebuie sa stau inca un semafor; dupa experiente repetate de felul asta.. logica mea deduca ca aici nu e valabila chestia cu "eu nu te deranjez pe tine.. tu nu ma deranjezi pe mine" si percepe acest comportament ca normal.. si datoria partii legate de egoism din aceasta construcite.. accepta uneori sa foloseasca acea banda pentru directia inainte in loc de stanga / dreapta cum ar trebui sa fie normal;
in cmopletare as putea spune ca in budapesta (unde lucrurile se intampla cum ar fi normal sa se intample) am fost foarte incantat sa pot sa aleg exclusiv banda de inainte pentru mersul inainte si sa nu fiu incomodat de "banda pentru stanga / dreapta" care merge inainte; m-am gandit mult cum as putea sa aduc situatia asta si in bucuresti.. dar am constatat ca depaseste abilitatile mele actuale (si nu.. nu cred in ideea "un prim pas e sa nu mai folosesc eu gresit benzile"; atata timp cat in bucuresti situatia normala este cu "folosirea gresita" a benzilor.. atunci voi continua sa o fac si eu; in caz contrar ar fi ca si cum as palti un serviciu de care nu beneficiez; la fel ca atunci cand lucrurile se intampla civilizat.. e ca si cand as plati un serviciu de care beneficiez: nu deranjez pe altii pentru confortul meu si ca sa primesc si eu acest tratament de a nu fi deranjat);

despre altruism.. la mine nu functioneaza regula prezentata de tine;
nu ma intereseaza daca "efortul" meu e mai mic sau mai mare decat beneficiul produs;
eu fac asta pentru ca ma simt eu bine. fie pentru ca am nevoie sa vad un zambet si sa ma indepartez putin de "imaginea pesimista a situatiei generale", fie pentru ca am nevoie sa cred ca in felul asta "lumea va fi un loc mai bun", fie petrnu orice alt motiv.. pana la urma elementul decisiv e starea mea: imi face bine sa fac un bine.. si in cazul asta nu mai conteaza raportul dintre efort si beneficiu; de aici si componenta egoista a acestei situatii :)

ciprian.olaru spunea...

despre situatia din serviceul auto.. .cred ca este rezultatul unei combinatii intre "masuri de penalizare in cazul in care nu se respecta procedura" si acceptarea situatiei de catre prestator ca "se poate sa fie si civilizat" plus constatarea ca recompensa pentru asta depaseste diferenta de efort depusa;

despre a "recomanda (pozitiv sau negativ)" servicii / produse nu cred ca are legatura prea mare cu civilizatia.. ci mai mult cu a identifica produsul / serviciul potrivit pentru targetul potrivit;
eu nu cred ca daca ar fi existat un service auto mercedes care ar avea in oferta servicii pentru toate marcile auto.. si ai vrea sa schimbi acolo o toba ai fi un client foarte satisfacut.. dar daca ai avea o flota de 50 de auto dacia cu care ai merge la acest service.. poate atunci ai avea o sansa sa iesi de acolo multumit;

la fel cum daca mergi la supermarket si alegi cel mai bun sampon din raft.. fara sa ii citesti indicatiile si sa vezi daca se potriveste cu particularitatile tale.. ai sanse destul de bune sa nu iti placa (desi el e un sampon foarte bun.. care spala bine.. dar care nu e pentru tipul tau de par.. si atunci nici rezultatele nu sunt cele care ar trebui sa fie);
la fel ar trebui sa fucntioneze si pentru servicii; un sampon pentru un par gras spala si un par uscat, dar nu produce toate celelalte efecte benefice.. la fel si un serviciu (schimbarea tobei la auto) trebuie sa fie "proiectat" pentru particularitile tale: poate tu vrei sa te duci sa urmaresti procedura intimp ce bei o cafea din barul cu vedere in hala de lucru, poate altcineva nu vrea sa bea acolo o cafea.. ci vrea sa stea cat mai aproape de mecanic pentru a comunica cu el cat mai mult.. sau poate eu vreau sa predau masina.. si sa ma intorc peste o ora sa o preiau gata rezolvata stiind ca treaba e garantata de un contract solid;
eu incerc intai sa imi dau seama care e varianta pe care o vreau si apoi sa caut furnizorul care ofera aceasta varianta; sansele de "satisfactie" sunt mai mari asa;

ps. am scris doua mesaje pentru ca textul nu incapea tehnic in unul singur :)

Mihvoi spunea...

Tehnic, civilizatia defineste "Nivel de dezvoltare materială și spirituală a societății într-o epocă dată, a unui popor, a unui stat etc., cultură (materială sau spirituală); p. ext. nivel înalt de dezvoltare a unei societăți"

Cum nivelul este un dat, m-am referit mai degraba la modul in care se poate obtine aceasta "civilizatie avansata", iar principiul "rentabilitatii economice a faptei altruiste" mi se pare o cale catre o astfel de societate.

Acum, daca tu faci o fapta in care pierzi mai mult decat binele produs, atunci per ansamblu bunastarea scade. Daca de exemplu iti dai toti banii pentru "zambetul" cuiva care vrea sa ii joace la cazino, bunastarea per ansamblu scade.

Daca tu de simti si bine cand ajuti pe cineva, inseamna ca pierderea ta este mai mica decat efectul pozitiv, deci se incadreaza in regula :). N-am nimic impotriva daca un astfel de fapt care ridica bunastarea globala este egoist. Chiar mi-ar placea sa demonstrez ca binele general poate fi obtinut prin egoismul indivizilor.

Despre circulatie, eu cred ca daca fiecare gandeste ca nu are rost sa respecte regulile pentru ca ceilalti nu le respecta, nu vom ajunge niciodata la civilizatia din Budapesta.

Poate ca cel care te blocheaza sa faci dreapta este un alt Ciprian care a fost si el dezamagit ca ceilalti nu respecta respecta regulile si si-a bagat picioarele. Sau poate ca pur si simplu trece prima data pe acolo si nefiind clar semnalizat s-a incadrat din greseala.

Mi s-a intamplat de exemplu sa ma incadrez pentru inainte pe banda de la stanga cu semafor diferentiat. De data asta eu pierdeam, trebuia sa astept inca un semafor ca sa merg inainte. Pur si simplu n-am observat la timp semaforul diferentiat.

Pentru multe situatii probabil sanctiuni mai drastice ar ajuta, pentru incadrare gresita insa e mai discutabil daca trebuie amendata. Probabil semnalizare mai buna plus bun simt personal ar fi solutia.

Cateodata ca sa ajungi de la un maxim local in care toti fac cum le este mai usor, la un alt maxim local (mai mare), in care este mai bine tuturor este nevoie sa treci printr-un punct de minim local, in care pierzi mai mult decat primesti. Putin egoism in a te simti bine ca faci "the right thing" impotriva curentului mi se pare salutar.

ciprian.olaru spunea...

am incercat sa fac primul pas si sa ma incadrez mereu pe banda de circulatie corecta, dar n-a iesit prea bine;
din nefericire.. eu cred ca singura rezolvare pentru aceasta problema punctuala (traficul auto) include in primul rand o educare a autoritatilor care trebuie sa reglementeze asta (sa construiasca strazi decente, sa le semnalizeze corect si sa se gandeasca macar putin cand deseneaza intersectii / linii pe asfalt / semne pe stalp) si nu in ultimul rand o "campanie" de amendare (serioasa) a celor ca nu respecta regulile;

sunt de acord ca atunci cand fac o incadrare gresita sa merg conforma incadrarii si sa "rerutez" pana ajung unde voiam de fapt (de cele mai multe ori chiar fac asta), dar nu sunt de acord sa fie eu intre putinele "exceptii" care fac asta in orice situatie;
nu imi permit si nu vreau sa pierd o ora in plus in trafic la o singura iesire pentru a fi eu cel care face primul pas in directia buna in conditiile in care nimeni altcineva nu face asta;

uite si un exemplu concret: rondul de la rosetti (capatul liniei de autobuz 311).. banda din interior e pentru viraj la stanga.. sensul dinspre mosilor / armeneasca spre universitate.. banda urmatoare (a doua de la interior spre exterior) e prima care permite mersul inainte deci auto care merg pe ea ar fi normal sa avanseze pe banda cea mai apropiata de axul drumului pe bucata dintre rond si universitate..
teoretic nici o problema..
practic: am incercat de suficiente ori sa respect aceasta regula.. si de multe ori am fost la un pas de a turti (uneori chiar destul de serios) niste masini..
de ce?..
simplu..
aproape toata lumea care merge pe banda din interior cu viraj obligatoriu la stanga.. trece de fapt inainte.. si ocupa banda pe care ar fi trebuit sa o ocup eu respectand desenul corect al intersectiei.. uneori fara ca macar isi dea seama.. prin urmare nu exista nici cea mai mica intentie de a acorda prioritatea celor care o au (cei care ar avea intentia sa respecte desenul de pe asfalt)..

situatia practica in multe dintre intersectii nu prea se potriveste cu cea teoretica; in cazul asta situatia de normalitate e cea "din teren" si nu cea "de pe hartie".. oricat de mult as vrea eu sa fie altfel;

Cristian Mocanu spunea...

In Romania daca vrei sa te comporti civilizat trebuie sa fii putin masochist, deoarece vei fi discriminat.
La noi cel putin in domeniul rutier nici macar nu e vorba despre civilizatie ci despre incalcarea sistematica a legislatiei. Mai intai trebuie politia sa se impuna si abia apoi putem vorbi despre civilizatie.
Imi aduc aminte de o faza cand un sofer urcase cu masina pe trotuar si ma claxona nervos sa ma dau la o parte din calea lui. Cand a trecut pe langa mine i-am batut in geam ca sa il atentionez ca e nesimtit. Asta la enervat la culme, a coborat din masina, a sarit la bataie, ba chiar a scos si o ranga de fier din portbagaj. Nici nu mai e nevoie sa spun ca nimeni nu a intervenit.

Mihvoi spunea...

Poate ca nu se poate sa respecti intocmai regulile cand in jur este haos, dar atunci se aplica regula numarul unu : daca nu te costa mult sa respecti o regula utila (legala sau de bun simt), merita sa o respecti.

A se vedea exemplu:
http://www.zoso.ro/prioritatea-facultativa

Mihvoi spunea...

Am fost din nou cu masina la service Dacoserv Sălaj, din nou ireproșabil. Îi recomand oricând cu plăcere.

Facebook