Cauciucuri de vară, iarnă sau "all seasons" ?



Cauciucuri de vară, iarnă sau "all seasons" ?

  Update 2018-12-01 : pentru a nu lua amendă, dacă drumul este acoperit cu zăpadă, gheață sau polei trebuie să aveți pe toate cele 4 roți cauciucuri marcate „M+S”, „M.S.”, „MS” sau „M&S”. Vezi site poliție.


  Din câte am aflat dintr-o mică cercetare online, iată o comparaţie între tipurile de cauciucuri:

  1. Cauciucurile de vară - sunt optimizate să funcţioneze la temperaturi de vară (pozitive), frânează bine şi pe ploaie având un profil care aruncă apa în exterior prevenind acvaplanarea.

 Iarna devin rigide şi nu mai frânează bine nici pe asfalt uscat, dar mai ales pe şosea udă şi zăpadă, de pe la 7 grade în jos. Profilul nu este prea eficient pe zăpadă. Unele experimente spun că pe uscat, unele cauciucuri de vară frânează încă mai bine decât cele de iarnă, deși cele de iarnă au o stabilitate mai bună a direcției în frânare.


  2. Cauciucurile de iarnă - sunt optimizate pentru a lucra la temperaturi mici (de la 7 grade în jos), păstrând elasticitatea necesară frânării. Profilul este optimizat pentru aderenţa la zăpadă. Se spune că iarna, nişte cauciucuri de iarnă moderat  uzate sunt mai eficiente decât orice cauciucuri de vară noi. Diferenţa se vede mai ales la plecatul de pe loc şi frânare. Se pot recunoaşte după un fulg de zăpadă într-un triunghi/munte stilizat ("condiţii grele de iarnă"). Marcajul M+S poate apare şi el, dar este întâlnit şi la "all seasons".

 Fiind moi însă, vara se uzează mult mai repede, unele fac şi un zgomot specific (uruit). Profilul de zăpadă nu este foarte eficient pe ploaie, frânează foarte prost, cam la fel de prost precum frânează cauciucurile de vară iarna pe carosabil umed. La temperaturi mari de vară şi solicitare există chiar riscul să explodeze.



 3. Cauciucurile "all seasons" (pentru toate anotimpurile) sunt un compromis între primele două. Se uzează mai puţin vara decât cauciucurile de iarnă, sunt mai puţin zgomotoase, au un profil mai apropiat de zăpadă dar care încearcă să rămână eficient şi pe ploaie. În principiu doar existenţa marcajulu"M + S" (mud and snow = noroi şi zăpadă) ar spune deja că acel cauciuc se comportă bine iarna, dar cel mai bine căutaţi unele marcate cu fulg. Ca să arate că se comporte bine şi vara, cauciucurile all season ar putea avea şi un marcaj cu soare într-un pătrat, care spune că nu au probleme cu căldura.

  Se pare că pierd totuşi din aderenţa la sub zero grade (faţa de cele dedicate de iarnă) şi sunt ceva mai zgomotoase vara. Se uzează şi ceva mai repede vara. Sunt ceva mai scumpe decât anvelopele de vară.


Atenţie!


Am înţeles că poliţia va accepta cauciucurile ca fiind conform legii în perioada de iarnă dacă au inscripţionat un fulg de nea. Dacă au doar M+S va fi cu discuţie, recomand să ţineţi în maşină factura pe care scrie seria şi că sunt "all season"Se pare că legea se referă la cauciucuri omologate conform Directiva 92/23/CE, care au inscripţia "M+S sau M.S sau M&S" (Mud and Snow). Dacă au şi fulg cu atât mai bine, dar nu este obligatoriu. Producătorii de cauciucuri au început mai recent să le semneze şi cu fulg.




Cea mai bună alegere

 Pentru cea mai bună frânare şi demaraj trebuie folosite cauciucuri specifice fiecărei condiţii meteo. Vara cauciucuri de vară, iarna cauciucuri de iarnă. Chiar şi între cauciucurile de vară există unele optimizate pentre viteză pe drum drept (late) şi altele pentru ploaie (mai puţin late, cu profil specific).


 În practică, diferenţa majoră se simte pe zăpadă când ai anvelope de iarnă pe faţă (la roţile de tracţiune), la frânare şi la plecare de pe loc. Cei care rămân blocaţi pe deal la Marriot când ninge au de obicei anvelope de vară pe roţile din faţă. Pe gheaţa însă toate cauciucurile derapează, pe ploaie e suficient să mergi ceva mai încet.

 Avantajul de a avea toate cele 4 roţi de iarnă sau a avea anvelope de ploaie pe ploaie ajută bineînţeles, dar se pot uşor "anula" conducând ceva mai repede decât este necesar. A avea cauciucuri "super bune" poate predispune la a conduce mai puţin preventiv, la fel cu celelalte sisteme menite a creşte siguranţa.


 Abordări cauciucuri de iarnă

 Dacă schimbi cauciucurile de iarnă cu vară şi invers pe aceleaşi jante, trebuie şi re-echilibrate roţile. Nu este atât de preţ (aprox 15RON la jante de tablă), cât de faptul că nu o poţi face de unul singur, şi nu o poţi face oriunde. Mă gândesc că îmbătrânesc şi mai uşor cauciucurile, dacă stă interiorul în aer liber, intră şi mizerie, etc.

 Cel mai convenabil este să ai cauciucurile de iarnă pe jante diferite, să le poţi schimba mai uşor. Un compromis, dacă ai jante de aliaj pentru vară este să ai jante de tablă pentru iarnă (cost mai mic).

 Cauciucurile de iarnă trebuie depozitate undeva (cu sau fără jante). Am înţeles că au apărut şi în România "hoteluri de roţi" unde poţi depozita celălalt rând de cauciucuri contra unei sume de bani.







Alegerea mea

 Eu nu prea merg cu maşina pe zăpadă, conduc încet şi atent, nu am avut până acum probleme nici cu cauciucurile de vară, nu am rămas pe deal la Marriot ;) Recunosc avantajele cauciucurilor de iarnă dar este o investiţie cam mare pentru cât de mult folosesc eu maşina iarna.

 S-a întâmplat să am cauciucurile de pe spate foarte uzate. Erau uzate neuniform (au fost pe faţă la un moment dat) şi produceau o oscilaţie stânga-dreapta a maşinii, mai ales la viteze mici. Călătorii din spate cam aveau "rău de mare" :) Am observat târziu efectul şi a mai trecut un timp până să găsesc cauza.

 Iniţial am vrut să iau două cauciucuri de vară pentru faţă şi să le mut pe cele de pe faţă pe spate, pentru a avea cele mai bune cauciucuri pe faţă. Am căutat să fie identice ca model cu cele existente (Matador) pentru a putea să le combin altfel la nevoie. Cauciucurile de pe faţă erau aproape noi.

 Nu am găsit Matador şi mi-a venit alta idee. Am cumpărat două cauciucuri "all seasons" Debica Navigator 2 şi le-am pus pe spate. Acolo se uzează mai puţin şi în caz de ploaie cauciucurile de vară de pe faţă ar putea fi un pic mai eficiente.

 Cauciucurile au marcat clar pe lateral, în 4 pătrate : fulg de nea (zăpadă), picătura de ploaie, un soare (vară) şi un semn şerpuit care probabil semnifică "noroi". De asemenea au scris mare M+S (mud and snow).

 Ca de obicei am cumpărat anvelope noi, o firmă la care sper să mai găsesc identice pe viitor. Am cumpărat din supermarket (chiar dacă mai scumpe) în ideea să nu nimeresc re-eşapate şi să le pot returna dacă echilibrarea ar fi relevat vreun defect din fabricaţie. Primele teste sunt bune, mişcarea de barcă a dispărut, nu am observat să fie prea zgomotoase. Pe străzi bune îmi aminteşte de cum mergea când era nouă ...

 Pentru iarnă am variante :

 1. să iau încă două "all season" şi să le pun pe faţă (noi, identice)

 2. să iau o pereche de iarnă pentru faţă (tracţiune poate mai bună dar sunt diferite si pot frâna ciudat)

 3. (varianta de avarie) mut pe faţa cauciucurile all season și le pun pe cele de vară pe spate. Nu acoperă litera legii, dar ar trebui să fie mai bine decât cum am mers până acum - cu cauciucuri de vară.

 Ideal ar fi 4 cauciucuri de iarnă, dar nu prea merită investiţia pentru cât merg eu, fac doar vreo 7-8000km pe an, majoritatea vara. Apoi nu prea merge petec nou la Solenza veche...


P.S. Vă rog completaţi dacă aveţi mai multe informaţii.



P.S Articole și mai interesante scrise de mine în engleză:

Philosophy of everything