Anvelopare blocuri – cine plătește și cine beneficiază

Anvelopare blocuri – cine plătește și cine beneficiază

Scris pentru http://lacoltulstrazii.ro. A fost preluat și pe http://www.hotnews.ro/bloguri
 
 A început reabilitarea termică („anveloparea”) la blocul meu. Locatarii nu trebuie să plătească nimic, adică „statul plătește”. Lucrurile sunt de fapt mai complexe, există fonduri de la bugetul local, de la bugetul de stat; o parte provin din fonduri europene nerambursabile, există bani împrumutați de la BERD.  Dar dacă punem întrebarea „ai cui sunt banii pentru reabilitarea termică?” răspunsul este simplu : „ai noștri, ai tuturor”.


Un prieten din copilărie mi-a pus o întrebare pertinentă : „Sunt de acord cu reabilitarea termică din fonduri publice, dar eu care stau la casă de ce nu pot beneficia din acești bani?” Practic, cu banii „noștri” se fac niște cadouri doar la cei care au „norocul” să locuiască la bloc. Este echitabil ?
Eu personal cred că reabilitarea termică este una dintre puținele activități pe care o poate face ceva mai bine statul decât “mediul privat”. De obicei proprietarii nu se pot înțelege să investească toți într-un proiect amplu de reabilitare. La scara mea am făcut deja anveloparea fațadei din fonduri proprii acum vreo 2 ani (cam neinspirat am zice acum). Am reușit să ne strângem 9 locatari din 10; al 10-lea apartament a rămas ne-anvelopat,  aducând un aspect inestetic blocului. La alte blocuri din zonă sunt anvelopate câte 2-3 apartamente într-un bloc, aspectul fiind de „cârpeală”.

Anveloparea făcută „de primărie” poate asigura un stil arhitectonic unitar, care să nu arate ca un mozaic de petice divers colorate după inspirația fiecăruia. Se rezolvă problema celor care nu ar avea bani sau voință pentru a-și reabilita partea lor de „proprietate comună”. Alături de economia generală de energie se poate asigura și o revigorare estetică zonelor de locuințe.

Acestea fiind spuse, cum rezolvăm inechitatea bloc versus casă ? Prietenul îmi dă chiar el o sugestie : costul reabilitării termice a unei case depășește de obicei costul per apartament, dar se pot pune la dispoziția proprietarilor de casă fonduri echivalente la care proprietarii pot adăuga fonduri proprii în scopul reabilitării termice. Astfel s-ar putea distribui mai echitabil acești bani „ai tuturor”. Update : am aflat că au existat declarații politice despre un program de reabilitare a caselor, programul existent este însă limitat la blocurile de locuit.

Să ne amintim mereu că nu există “cadouri de la stat”, sunt întotdeauna bani pe care statul i-a luat de la noi într-un fel sau altul. Chiar și fondurile europene nerambursabile sunt momentan mai mici decât contribuțiile statului la Uniunea Europeană, deci sunt bani care se întorc din contribuțiile plătite din banii … noștri ai tuturor. Să nu uităm asta, mai ales când cineva deturnează aceste fonduri în folosul propriu.


Dacă v-a plăcut articolul, daţi vă rog un share :