2015-05-12

Masinile pe șina de tramvai

O fi bine să aștepte 300 după 10?

Întreb asta mai ales în condițiile în care cei 10 din mașină nu vor ajunge mai repede la destinație dacă așteaptă pe linia de tramvai, față de a aștepta lângă.

Imaginea de mai jos este una obișnuită la Piața Unirii, la capătul tramvaiului 32. Foarte des, mașinile blochează tramvaiul în timp ce așteaptă să facă dreapta, singura direcție în care pot merge.


Tramvaiul, pe de altă parte, ar putea să intre pe bucla de întoarcere dacă mașinile nu l-ar bloca. Dacă nu ar fi blocat, ar lăsa călătorii mai repede și ar putea încărca alți călători, obosiți de la muncă, pentru a merge acasă. Pe lângă scurtarea călătoriei, același număr de tramvaie ar putea să servească mult mai bine traficul la ora de vârf, reducând aglomerația din tramvaie. Lumea ar fi mai puțin tentată să folosească mașina personală pentru a merge la serviciu, reducând aglomerația pentru cei care sunt nevoiți să meargă totuși cu mașina.

Dincolo de legalitate și moralitate, care este avantajul să aștepți pe linia de tramvai? După ce mașinile fac la dreapta, urmează un spațiu de vreo 50 metri și apoi un semn "cedează trecerea". Spațiul de așteptare până la cedează este suficient de mare: între două spații în care se poate intra în intersecție, spațiul de umple și dacă mașinile merg pe un singur rând, pe lângă tramvai. Nu ajută cu nimic dacă mașinile vin pe două rânduri, capacitatea de trecere prin intersecția cu "cedează" este chiar mai mică decât un singur rând.

Rareori am văzut mașini care să încerce măcar să elibereze linia de tramvai. Majoritatea nici măcar nu schițează intenția. Unii, precum mașina neagră din imagine, mai și depășesc coloana pe contrasens.

Vă întreb atunci, e normal? Cu asemenea atitudine, putem spera ca România să ajungă la o eficiență economică superioară? Vorbim aici de o optimizare globală, în condițiile în care cei care nu o fac nici măcar nu câștigă nimic.

Că tot veni vorba: consider că a depăși coloana de mașina, inclusiv pe linia de tramvai, este echivalent cu a intra în fața altora la coada de la supermarket. Și cei de la coadă se grăbesc să ajungă acasă; să fentezi coloana mi se pare profund imoral. Singura situație acceptabilă este dacă coloana este așezată la semafor pentru înainte și depășești coloana pentru a face la stânga - unde este o stradă liberă. Altfel mi se pare aproape un furt. Dacă depășești coloana doar pentru a forța reintrarea la capătul ei din față este ca și cum te-ai băga în față la pâine.

Ultima dată când am verificat, blocarea tramvaiului nu este doar imorală, ci și ilegală:
"Art. 133. - Pe drumul public cu cel mult doua benzi pe sens si cu o a treia banda pe care este amplasata linia tramvaiului lânga axul drumului, conducatorii de vehicule pot folosi aceasta banda, cu obligatia sa lase libera calea tramvaiului, la apropierea acestuia." O sursă găsită rapid aici.

De asemenea, depășirea coloanei oprite este ilegală dacă se face pe contrasens. Există cazul la limită în care depășirea coloanei se face pe linia de tramvai de pe același sens, care poate este doar imorală. Un caz este la intersecția de la Politehnică, venind dinspre Carrefour, de exemplu. Dacă cunoașteți mai bine cum se poate încadra legal această situație, vă rog să comentați.




Niciun comentariu:

Facebook