De ce USR+ trebuie să câștige deși nu merită (încă?) - nepublicat în 2019

P.S. Am scris acest articol în 2019, însă nu l-am publicat ca să nu fac mai mult rău decât bine
Nu am modificat nimic decât câteva litere greșite și am adăugat câteva rânduri goale.

In 2019 scriam:


Politica e complicată și comportă multe aspecte. Am fost băsist, dar m-am tratat. Sunt (încă?) USR-ist. N-am fost niciodată PSD-ist/FSN-ist, deși am votat cu Iliescu de mai multe ori decât era strict necesar - n-am știut mai bine.

USR s-a vrut o emulație a societății civile. Deja nu mai este asta. Poate că nu se putea astfel. Nu poți face un partid așa repede fără să te bazezi pe structuri deja existente, iar structurile deja existente sunt de obicei parte a sistemului, cel mult o parte dizidentă. Vestea bună este că USR are o șansă bună să nu fie strivit de mașina de propagandă a partidelor clasice. Vestea proastă este că dacă nu suntem atenți am putea ajunge să repetăm aceeași dezamăgire pe care am avut-o cu alte alternative la PSD: CDR, PNL, PDL, etc.

 Doctrina politică

Partidele sunt structuri de putere care reprezintă anumite categorii din populație și de obicei anumite doctrine social/economice. Doctrinele sunt strategii de organizare socială sau economică, de genul redistribuim mai egal bunăstarea sau premiem și motivăm pe cei mai performanți. Fiecare direcție are avantajele și dezavantajele ei.

Extrema comunistă dă șanse la educație celor mai defavorizați, însă creează o economie ineficientă prin lipsa motivației indivizilor. Extrema capitalistă generează valoare rapid însă deseori depinde de infuzia de creiere create în societăți mai egalitariste - pentru că educația devine prohibitiv de scumpă, ca și accesul la sănătate. Politicienii sunt chemați să găsească cea mai bună abordare pentru un anumit moment de timp, iar alegătorii să decidă care partid este mai probabil să ofere ce are nevoie societatea.

Condamnarea hoției nu este o chestie de doctrină politică. Nici chiar în comunism nu era permis furtul din "avutul obștesc".  Felul în care este tratat furtul poate fi o discuție de oportunitate socială și politica, însă condamnarea lui publică este o chestie de bun simț în orice țară cu apă caldă.

Noi am ajuns la performanța să avem ca punct de dezbatere publică dacă e bine sau nu ca aleșii să fure din banul public. Sper ca asta să se termine rapid și să rămână doar discuția despre cine a furat din banii cetățenilor, când el fusese ales să-i administreze pentru binele public.

Creșterea retribuțiilor pentru funcțiile publice ar trebui să motiveze oameni să se implice în acele funcții fără a urmări furtul. De asta nu am criticat niciodată astfel de creșteri, mai degrabă am subliniat că ce primim din partea lor ar putea fi mai de calitate la prețul ăsta.

La pensii speciale înclin să nu fiu de acord, nu ajută la atragerea unor oameni onești în politică. Salariul trebuie să reflecte importanța demnității, iar pensia să o reflecte prin contributivitate.

Revenind

Avem nevoie de oameni noi și onești în politică, iar partidele tradiționale nu prea s-au întrecut să livreze așa ceva. Avem aceeași ciorbă reîncălzită, cu oameni care au guvernat fiecare-cu-fiecare, ca într-un serial gen "Friends". Mulți dintre politicienii actuali au fost formați în regimul comunist sau de către exponenții acestuia. Dincolo de apucăturile specifice (de exemplu instinctul totalitar la PSD), acești politicieni au preferat să facă mereu un blat politic pe resurse în loc să se întreacă în guvernare mai bună. Asta trebuie să înceteze!

Poate putem avea mai multe pretenții de la USR+, însă momentan nu avem altceva mai bun. Să sperăm că vor găsi soluții mai bune și mai oneste pentru România, împreună cu capacitatea de a le implementa. 

Am așteptarea ca un guvern bazat pe USR+ să aibă mai multe rezultate decât guvernul tehnocrat Cioloș, care avea un mandat limitat și temporar. Sigur vor avea o opoziție puternică în PSD, care este departe de a deveni istorie. Nu va fi ușor.

Nu e de ajuns să vii cu oameni un pic mai școliți și mai onești. Rareori un partid poate guverna singur. Un politician cu rezultate trebuie să poată negocia subiecte sensibile pentru a atinge "mai binele", păstrându-și totuși principiile. E mai greu decât să expui greșelile celorlalți, să sperăm că vor reuși.

Să rămânem însă vigilenți, politicienii trebuie schimbați des, precum scutecele, și din același motiv!