Dacă iei mai multe, e mai scump

Dacă iei mai multe, e mai scump

Cu ceva întârziere, republic un articol scris pentru http://lacoltulstrazii.ro/ pe

De obicei te aștepți ca dacă iei pachet mai mare, plătești mai puțin per bucată. Firma încurajează astfel cumpărătorul să cumpere mai mult, avânt la rândul ei costuri de vânzare mai mici per bucată.

Noua modă în marketing pare să fie însă alta: dacă iei mai multe, plătești mai mult per bucată. Bazându-se pe faptul că mulți clienți nu calculează costul per bucată, firmele au început să ofere pachete mari “economy” la care prețul per bucată este mai mare decât la pachetul mai mic. Este un fel de segmentare parșivă a pieței: cel care are bani să ia pachetul mare și nu este atent la preț “merită” să plătească mai mult…

Exemplu de ieri, București, magazinul Cora Alexandria:
Pachet Pampers 82 bucăți : 95.99 RON : 1.17 RON/buc
Pachet Pampers 111 bucăți: 142 RON      : 1.27 RON/buc
IMG_20130201_204424_crop_25p_400_250 IMG_20130201_204415_crop_25p_400_250

M-am uitat de mai multe ori, este același “Pampers active baby 5″. Ambele pachete au scris cu roșu “ECONOMY”. Pe pachetul de 111 bucăți scrie că primești de 2 ori mai multe scutece comparativ cu … pachetul de 44 bucăți (?!?ar trebui să fie doar 88 atunci). Pe pachetul de 82 bucăți scrie însă că primești 80% mai multe scutece decât în pachetul de 44 bucăți (?!?ar trebui să fie doar 79 atunci). Cu informațiile astea aiuritoare nu este nici de mirare că nu mai știe omul care pachet este mai convenabil.
IMG_20130202_004533 (față pachet de 82 bucăți)
IMG_20130201_204514_crop

Din păcate nu pare doar o greșeală. Am mai văzut în Carrefour Unirea pachet dublu de Pampers care costa cu vreo 0.5RON mai mult decât suma pachetelor separate. Primeai însă o cutie de carton în plus…

În decursul timpului am mai observat și la alte firme/produse o abordare similară, pachetul dublu să coste la fel sau mai mult decât două pachete luate separat.

Folosirea unor astfel de practici mi se pare o jignire la adresa clientului și îmi pune mari întrebări asupra onestității firmelor respective în ansamblu. Până vor renunța la această abordare, de exemplu în urma unui boicot al clienților, este bine să calculați de fiecare dată dacă “super oferta” este cu adevărat o reducere sau din contră.