2011-02-27

Despre umiditatea aerului


Despre umiditatea aerului

Pe scurt : umiditate mică în cameră poate provoca uscarea ochilor, a gâtului, senzația de rece în ciuda temperaturii suficiente din cameră. Umiditatea mare poate provoca probleme de respirație și probleme de adaptare la temperaturi mari. Umiditatea recomandată în cameră este de 30-60%, dar o umiditate confortabilă și mai propice sănătății se află între 40-60%. Update: Iarna totuși este aproape imposibil să menții o umiditate mult peste 30%, apa suplimentară din aer tinde să condenseze pe orice suprafață rece, producând în plus și igrasie.

 Introducere

 De ceva timp experimentez cu aparate simple de măsurare a umidității aerului. Am cumpărat niște senzori de umiditate din aceia care se vând cu așa-numitele "stații meteorologice" pentru uz casnic. Poate nu sunt foarte exacte, dar mă bazez pe faptul că măcar sunt monotone (indică variația de umiditate).

 De câteva săptămâni am observat o scădere pronunțată a umidității aerului în cameră (22-30%). Este acea uscăciune pentru care se recomandă vase cu apă puse pe calorifer. Deși sunt 25 grade în cameră, câteodată simt că este răcoare. Soția simte că se trezește cu gâtul uscat.

 Chiar dacă aerisesc camera, umiditatea nu crește, rămâne sub 30%. Chiar vasul de apă agâțăt de calorifer nu pare să ajute foarte mult. Vara se întâmpla exact invers, din cauza respirației umiditatea din cameră urca peste 50% - 60%, iar aerisirea scade ușor umiditatea camerei.


 Ce este umiditatea (relativă)

  Umiditatea relativă este o măsură a saturației cu vapori de apă a aerului. Umiditatea 100% nu înseamnă o cameră inundată, ci corespunde procentului maxim posibil de vapori de apă în aer la acea temperatură/presiune. Orice vapor adăugat în plus va conduce (statistic) la condensarea unui alt vapor, care va trece în stare lichidă. 100% este umiditatea dintr-o saună sau dintr-o mașină iarna - în care surplusul de aburi expirați se condensează instantaneu pe geamuri.

 Cu cât umiditatea relativă este mai mică, cu atât tendința de evaporare a lichidelor este mai pronunțată. Cu cât umiditatea relativă este mai mare, cu atât crește tendința de condensare a vaporilor. S-a constatat că pentru corpul uman este importantă nu cantitatea de vapori din aer, ci această "umiditate relativă" care arată rata de evaporare al lichidelor de pe suprafața corpului. Alături de umiditate, evaporarea mai depinde de curenții de aer. Dacă este vânt, evaporarea este mai pronunțată la aceeași umiditate a aerului considerat static.

 Umiditatea mare poate produce persoanelor cu probleme acumularea de apă în plămâni. Umiditatea mică produce uscarea mucoaselor și a pielii, favorizează deshidratarea.

  Umiditatea afectează și capacitatea de răcire a organismului. La umiditate mare, transpirația se acumulează pe piele în loc să se evapore. Dacă apa nu se evaporă, pielea nu reușește să piardă suficientă căldură prin transpirație. Temperatura de 24 grade celsius la umiditate de 0% se simte precum 21 grade, iar la umiditate foarte mare (100%) se simte ca 27 grade celsius. Relația nu este liniară, există formule complicate.

Temperatura

 Observăm că umiditatea relativă depinde de temperatură. La o temperatură mică, vaporii de apă condensează la o cantitate mai mică de apă în aer (mașina iarna). La temperaturi înalte, o mult mai mare cantitate de apă poate fi prezentă în aer fără să condenseze (sauna). Atunci când mașina se încălzește, vaporii expirați de oamenii din mașină nu mai condensează pe geamuri.

 Crescând temperatura într-o cameră, păstrând același număr de vapori de apă, umiditatea relativă scade.  Temperatură mai mare înseamnă că apa tinde mai mult spre starea gazoasă, astfel că ochii, gâtul se usucă. O temperatură mai mică înseamnă că apa are o tendință mai mare să rămână lichidă, astfel că ochii/gâtul se usucă mai puțin.

 Mnemonică : geamurile mașinii se umezesc când este frig.

Presiunea

  Există și un factor de presiune care este mai puțin observabil în viața de zi cu zi. Teoretic apa la peste 100 grade celsius se transformă în vapori. Pentru a putea țina apa lichidă la peste 100 grade celsius, se folosește "oala sub presiune". Carnea mai tare (precum vita) are nevoie de temperaturi peste 100 grade pentru a dizolva fibra. Dacă am deschide oala sub presiune când "fierbe", toată apa s-ar evapora instantaneu sub forma unei explozii de vapori fierbinți. Există și o glumă că pe vârful multelui Everest unde presiunea este mică iar apa fierbe la 69 grade poți bea ceai "clocotit".

  Dacă presiunea mare ține apa sub formă lichidă, presiunea mică produce evaporarea. Relația pare să fie mai complicată însă în meteorologie, diferența de presiune determină mișcarea maselor de aer, iar acumularea de vapori (creșterea umidității) duce la precipitații. Umiditatea din aer are însă valențe pedictive, o umiditate în creștere poate prevesti precipitații.

  Variația umidității iarna

 O regulă simplă (dar aproximativă) este că într-o cameră închisă, în care cantitatea de vapori rămâne constantă, o creștere de 10 grade celsius înjumătățește umiditatea relativă, iar o scădere cu 10 grade celsius dublează umiditatea (nu peste 100% bineînțeles). Iarna la -5 grade celsius tendința apei spre evaporare este foarte mică, deci umiditatea este mică.

  Să facem un experiment mental : dacă toamna era umiditate 50% la 20 grade, la 10 grade umiditatea crește până spre 100% și vaporii din aer încep să condenseze. Când temperaturile ajung negative, aerul este foarte sărăcit în vapori de apă. Dacă aerul de afară a pierdut 50% din vapori, aerul ajuns în cameră și încălzit la temperatura intițială de 20 grade va avea umiditatea aproximativ la jumătate (25%). Astfel se explică de ce iarna umiditatea din cameră este foarte mică, nu are legătură cu folosirea caloriferului în sine. Numerele sunt orientative, apar tot felul de factori adiționali : umiditate mai mică înseamnă evaporare mai rapidă a lichidelor din cameră, deci creșterea umidității.
 
  Reducerea temperaturii poate ajuta dar nu este neapărat o soluție la problema umidității. Dacă în cameră sunt 24 grade cu 22% umiditate, în cămară sunt 16 grade și doar 3 procente mai mult (25% umiditate). Soluția este generarea de vapori mai mulți de apă în cameră.

Concluzie :  merită să vă gâdiți la nivelul umidității din cameră.  În ziua de astăzi aparatele de măsurat umiditatea (hidrometrele) sunt relativ ieftine, dar se pot trage niște concluzii chiar urmărind efectele. Atenție, umiditatea prea mare poate genera și igrasie, deși factorul cel mai important este temperatura mică a peretelui, care face ca în apropierea peretelui neizolat/neîncălzit umiditatea relativă să crească la 100% și să producă condens.

P.S. Un alt articol util: Why my smartphone is charging very slow on USB ?


"The more I say, the more I know" . Republicarea articolelor este permisă cu citarea autorului

47 de comentarii:

Anonim spunea...

la mine nu scade umiditatea sub 60%. chiar daca aerisesc, si ajunge la 40%, dupa inchiderea geamurilor revine lka 60%. noaptea este chiar 70+ in dormitoare.

Mihvoi spunea...

La mine acum umiditatea este acum vreo 45% dar cred că vremea ploioasă a crescut-o. Fiind umiditate mare şi afară, aerisirea nu o scade prea mult. Aragazul poate creşte mult umiditatea, arderea gazului generează dioxid de carbon şi apă.

Dacă umiditatea creşte prea mult, se poate depune pe pereţi (igrasie). Alte simptome sunt acumularea de apă în plămâni la cei cu probleme şi transpiraţia care ... curge pe piele.

Pentru reducerea umidităţii se pot pune nişte săculeţi care absorb umiditatea. Nu am testat, dar teoretic ar trebui să meargă şi o farfurie cu sare grunjoasă. Aerul condiţionat este chiar mai eficient în reducerea umidităţii : http://mihvoi.blogspot.com/2010/09/aerul-conditionat-umiditate.html

Dinu Cretu spunea...

Exista pe piata nenumarate solutii pentru problemele de umiditate, chiar daca e vorba de sporirea umiditatii relative sau diminuarea ei, prin umidificatoare, respectiv dezumidificatoare.
Pe perioada de vara, cel putin in Bucuresti, umiditatea relativa a aerului se mentine in jurul valorii de 80 %, un aer conditionat neputand mentine umiditatea relativa la valoarea normala de 50-55%.Cel mai bun mijloc de pastrare a umiditatii relative in locuinta este achizitionarea unui dezumidificator casnic, care reduce costurile de racire a aerului cu peste 50 %.Sa nu uitam ca un aer umed este mult mai costisitor de incalzit/racit.
Pentru orice alte detalii sau informatii despre umidificare-dezumidificare, trimiteti un e-mail la office@dc-group.ro sau accesati site-ul www.dc-group.ro.

Bafta!

Anonim spunea...

Salut! poate puteti sa ma ajutati si me mine ;) Stiu ca iarna e mai scazuta umiditatea, iar vara e mai crescuta. Am un aparat de la Hama de masurat umiditatea si temperatura(destul de ieftin). De obicei, cu geamurile si usile inchise umiditatea e in jur de 40-50%, iar cu geamul deschis scade foarte mult(de obicei in jur de 30-35%, deoarece nu las geamul deschis mult. Cu toate astea a scazut si la 25% odata). Ce mi se pare ciudat este ca postez asta in mai 2012, cand afara este cald, si totusi umiditatea e foarte scazuta afara. oare aparatul meu "minte"?

Mihai Voicu spunea...

Nu cred că minte aparatul, umiditatea poate fi scăzută și afară din lipsa vaporilor de apă din aer. Când plouă crește, când vine un curent de aer uscat scade.

Anonim spunea...

Eu stiu ca vara umiditatea ext este mai scazuta, ~40% si iarna creste ~70%.

Mihai Voicu spunea...

Umiditatea afară variază în funcție de sursele de vapori de apă și temperatura.

Problema iarna este ca aerul, chiar daca afară are umiditatea OK, odată adus la temperatura camerei ii scade mult umiditatea relativă.

Umiditatea relativa se înjumatațește la fiecare 10 grade cu care crește temperatura. Dacă nu există o sursă de de vapori apă care să creasca procentul de vapori de apă din aer, acea umiditate va rămâne scăzută.


Vara, aerul codiționat este cel mai vinovat de scăderea umidității în interior (apa condensează și curge afară).

Anonim spunea...

Salutare, eu ma confrunt cu o problema tehnica. Un amestec epoxidic turnat ca sa izoleze niste fire electrice ca intr-un dop sa zic asa de un diametru 20 mm. Vara am intotdeuna probleme, se formeaza o pojghita si substanta ramane la suprafata un pic cleioasa cand in mod normal(toamna iarna) se usuca si arata perfect lucios si intarit. Temperatura o mentin constanta la 24 de grade iar umiditatea este intre 40 si 55%. De ceva timp ma lupt si nu gasesc cauzele. Tot ce stiu e ca sunt legate strict de mediul exterior.Am incercat sa usus substanta si in cuptor la 60 de grade dar se pare ca nici ast anu ajuta, febomenul apare si aici random. Astept pareri. Multumesc.

Mihai Voicu spunea...

Hmm, nu prea mă pricep la așa ceva. Dacă nu e temperatura sau umiditatea ar putea fi ceva din aer. Mă întreb dacă nu s-ar putea dezvolta ceva microorganisme acolo, ca un mucegai.

Pățesc și eu un fenomen asemănător, niște inele elastice subțiri de cauciuc devin brusc lipicioase și apoi se topesc și se lipesc de cutie, unde se întăresc. Altele care sunt în contact cu ele nu pățesc de obicei nimic. Este la fel cum un fruct își pierde membrana protectoare și este contaminat complet în scurt timp. Dar este un simplu cauciuc.

Anonim spunea...

Multumesc de raspuns, o sa ma gandesc si la varianta asta, mizez mai mult pe partea cu umiditatea dar nu inteleg de ce afecteaza doar anumite piese. Posibil ca sa circule ceva curent de aer si la unele piese sa se produca evaporarea mai repede si la latele deloc.

Anonim spunea...

Salut. Observ ca articolul are ceva vechime, dar subiectul nu poate imbatrani :)
Problema la mine este ca umiditatea este f f mica... acum pe ceas imi arata constant 10%, chiar daca aerisesc o ora sau mai mult pe zi. Am un vas cu apa pe calorifer, de vreo 600ml, dar care in vreo 4 zile este gol, mai ramane doar calcarul pe fund... Am mai incercat cu un pulverizator AirWick in care am pus apa si daca imprastii vreo 300ml de apa in camera (nu mai zic ca fac antebratu' gros :D ), creste umiditatea pana pe la 30%, dar nu mai mult de 12 ore, apoi iar imi arata ceasul 10%, ramane blocat la aceasta valoare.
Credeti ca este defect ceasul? Vara imi arata ok, valori de 50%, iar daca im bag in frigider in arata vreo 70%, ceea ce mi se pare normal.
Este f adevarat ca am caloriferele supradimensionate, adica din cele de fonta clasice, la 25mp in sufragerie, are peste 30 de elementi.
Am inceput deja sa caut aparate de umidificare, sper sa faca fata. Deocamdata m-am oprit la un Joycare 491, cu ultrasunete si ionizare. Aveti idee daca este ok?
Mersi.

Mihai Voicu spunea...

Umiditate 10% cred că este puțin subestimată, probabil este undeva puțin sub 30%, cel puțin la mine așa arată toate aparatele, chiar fără să fac nimic special pentru a crește umiditatea.

Aerisirea iarna nu crește umiditatea, aerul de afară are chiar procent de vapori mai mic decât aerul din cameră în care au respirat oameni. Odată adus la temperatura de 24 grade, umiditatea relativă scade. Nu are legătură cu numărul de elemenți sau tipul caloriferului, doar cu temperatura.

Ce poți face? Dacă simți că aerul prea uscat îți usucă mucoasele încearcă 1-2 grade mai puțin în cameră, ajută. Umidificatoarele ajută temporar, dar vaporii se pierd rapid dacă ai un colț rece în cameră, mai riști și igrasie (poate izolație pe interior?).

Un vas pe calorifer cred că e maximum care merită făcut. Spuneam că nu sunt fan pulverizatoare cu ultrasunete, poate o prejudecată.

Anonim spunea...

Ieri am pus acelasi aparat in balcon (inchis cu geamuri normale, nu termopan) si am tinut toata ziua usa la balcon deschisa - da in camera de care spuneam mai devreme. Imi arata 17 grade (afara erau -1, -2 cred si camera e pe Nord deci umbra tot timpul) si umiditate de 28-29%. Intr-adevar aerisirea nu creste umiditatea in camera, am mai incercat sa tin balconul deschis, la fel, si aparatul din camera tot 10% arata. Inclin tot mai mult sa cred ca aparatul NU este defect, ci aia e umiditatea. Temperatura in camera este in jur de 22-23 de grade, iar cand aerisesc scade pe la 20.
Acestea fiind datele, nu stiu daca am cum sa pun suficiente vase cu apa prin camera, probabil ar trebui sa pun pe tot caloriferul si nici asa nu stiu daca rezolv, nu cred ca ar ajunge la 40-50%. Izolatie nu am deloc, este bloc monolit din '86, inca neizolat.
Am mai incercat intr-o seara un experiment... am pus prin camera 2-3 haine umede din masina de spalat. Umiditatea a crescut iar, de la 10 la vreo 25%, dar bineinteles ca peste noapte rufele s-au uscat... Era doar temporar, ca doar n-o sa tin zilnic rufe umede in camera.
Acestea fiind datele, cred ca sunt nevoit sa apelez la un umidificator cum spuneam mai sus. Cel putin imprastie singur vapori constant si are vas de peste 4litri care ar trebui sa tina o saptamana.
Ce zici?

Mihai Voicu spunea...

Din experiența mea este practic imposibil să ții umiditatea iarna mult peste 30%. Zilele astea am văzut și 22%. Încăperile nu sunt etanșe, și e bine că nu sunt.

Aparatele de măsurat umiditatea pentru amatori nu sunt perfecte, în special la umidități foarte mici/mari. Speculez că măsoară conductibilitatea electrică a aerului și corelează cu temperatura pe baza unui tabel intern. Deci nu te crampona de valoarea în sine ci mai degrabă urmărește variația.

Întrebarea este dacă simți că te deranjează umiditatea scăzută și cât trebuie crescută ca să nu te mai deranjeze. Umiditatea nu e un scop în sine, măsurarea te ajută să vezi care sunt limitele de confort, ce ajută și ce nu.

Umidificatorul cu ultrasunete... teama mea este că vaporii pulverizați sunt diferiți de umiditatea clasică a aburului, conțin și minerale care se depun pe diferite cele. Ai putea căuta ceva cu fierbere, sterilizatorul cu abur și steamer-ul au acest efect.

Chiar și folosind abur cald, întrebarea este unde dispare acel abur ? Dacă ar ieși tot pe la tocul geamurilor ar fi ok, dar ar putea să condenseze pe un perete mai rece și să provoace igrasie(mucegai), care e mai periculoasă sănătății decât umiditatea scăzută...

Succes în găsirea compromisului optim !

Anonim spunea...

Un metru cub de aer la 30 de grade celsius, saturat 100% cam câte grame de apă poate conţine?

Mihai Voicu spunea...

Bună întrebare, nu știu. Dacă afli înaintea mea să-mi spui și mie !

ana maria spunea...

spuneti-mi , va rog, si mie, daca folosirea aragazului pentru incalzire in apartament are efecte asupra sanatatii, a aparatului respirator in special.nu am mucegai, aerisesc destul de des, dar copiii racesc destul de repede.poate fi asta o cauza?
multumesc

Mihai Voicu spunea...

Arderea gazului produce în principal dioxid de carbon și vapori de apă. Poate să scadă ușor procentul de oxigen iar aerul să fie un pic prea umed.

Nu sunt medic, dar din câte știu răceala frecventă poate avea și alte cauze, precum lipsa vitaminelor din timpul iernii, abuzul de antibiotice (pot slăbi sistemul imunitar). Sunt recomandate fructele și legumele crude.

Îmbrăcarea necorespunzătoare poate fi și ea o cauză, nu numai prea puțin dar și prea gros îmbrăcat. Cel mai rău este dacă o parte a corpului e supraîncălzită iar alta este expusă frigului. Mai bine îmbrăcat un pic prea subțire dar uniform, măcar corpul știe că trebuie să producă căldură.


http://mihvoi.blogspot.ro/2010/01/ce-stim-despre-vitamine.html

Oricum, în general nu se recomandă încălzirea cu aragazul.

Anonim spunea...

salutare,
blocul in care stau este izolat, acum am izolat si camara,care face legatura cu casa liftului. aveam iarna trecuta umiditate 85% in camara, iar in apartament 65. acum fiind ploios afara am 65 % umiditate, vara ... si temperatura 22 grade.am fost la alti prieteni si la aceasi temperatura am stat in tricou iar la mine acasa am 3 bluze si nasul infundat. eu cred ca cauza e umiditatea prea mare. Iarna incalzesc pana la 23 grade si tot frig pare. cand a fost cald in casa aveam 22 grade si stateam in tricou, adica nu simteam starea de frig! stau la etajul 1 si este umbra. ceva solutii? un umidificator ar rezolva oare problema?

Mihai Voicu spunea...

Umiditatea nu se produce de la frig, chiar din contră. Dacă ai un perete rece, atunci umiditatea mare condensează și produce igrasie.

Sursa umidități rebuie să fie în casă, rufe uscate, gătit, duș foarte des.

Vara umiditatea mare face căldura mai greu suportabilă, dar la anumite temperaturi face căldura să se piardă mai repede din corp.

Poate vine rece de undeva de jos, sub tine este încălzit ? Sau ai spații deschise foarte mari unde se pot face curenți circulari ?

Dezumidificatorul ar trebui să reduca umiditatea, dar pentru frig ar putea ajuta să te izolezi mai bine de pardoseala rece (covor, papuci, ciorapi).

Tapric spunea...

Eu acum am umiditatea peste 60% si e cald in camera...peste 26 grade ! Ce solutii am ?

Mihai Voicu spunea...

@Tapric: aerul condiționat scade în același timp și temperatura, și umiditatea. Nu exagera totuși cu AC.

Tapric spunea...

Nu am aer conditionat.

Mihai Voicu spunea...

Nici eu nu folosesc, în general mă deranjează daca bate direct în mine. Mă gândesc totuși să-mi pun într-o cameră și să stau în alta.

Alex Tiper spunea...

excelent articolu, felicitari! mi-am luat si eu un umidificator ca mi se usca mereu tegumentul de sub ochi. dupa ceva timp am facut legatura ca asta se intampla cand ma trezeam si insetat. initial mi-am luat un higrometru pentru confirmare si apoi, fara sa stau pe ganduri, umidificatorul. emite abur prin incalzirea apei (cald, evident). am vazut ca exista si aparate care dau vapori reci (cu ultrasunete). crezi ca este veunul dintre ele mai eficient?

Mihai Voicu spunea...

@Alex Tiper: Scrisesem un comentariu:

"Umidificatorul cu ultrasunete... teama mea este că vaporii pulverizați sunt diferiți de umiditatea clasică a aburului, conțin și minerale care se depun pe diferite cele".

Eu nu sunt fan, deși nu am încercat. Cred că aburul este mai bine "testat" și validat de vreme.

Dragos spunea...

Salut si incep prin a cere scuze daca ai dat deja raspunsul. Exista un singur aparat care sa aibe functia de umidificare si implicit dezumidificare a aerului pentru o camera de bloc ( pt bebelus )dar la care sa-i pot regla gradul de umiditate ?
Merci anticipat si astept un raspuns la bogdan_dragos1980@yahoo.com

Mihai Voicu spunea...

@Dragos: nu știu dacă există sau nu asemenea aparat

Ciprian spunea...

Am un aparat care umezeste si purifica aerul si l-am lasat setat la 50.Problema este ca pe zi imi pulverizeaza cam vreo 20 litri de apa si tot nu ajunge la cat lam setat,ce vreau sa te intreb ...este sanatos pentru mine copilul meu daca aparatu arunca atata apa pe zi. aparatu a costat destul de mult cam 500 euro pe instructiuni scrie ca ar trebui sa faca fata la un apartament de 60 metri patrati . inca ceva ar fi ca la mine in apartament este foarte uscat aerul cam putin peste 30 iarna temperatura in camera este pana in 23 ziua si noaptea pana in 22 deci te rog care este parerea ta ? aparatul se cheama air o swiss

Mihai Voicu spunea...

@Ciprian: acea apă sigur se duce undeva. Există pericolul să condenseze pe pereții mai reci și să facă igrasie. Eu aș seta aparatul la o umiditate mai mică, la minimul la care nu mai simți nasul uscat dimineața. Din experiența mea, nu cred că e fezabil iarna să menții umiditatea mult peste 30%, sunt prea multe locuri reci unde se condensează vaporii pe care îi pompezi în aer.

Andreea spunea...

Salutare! :)


la noi in casa exista un hidrometru care acum ne arata o umiditate de 60-70%. La noi in casa centrala este setata pe 21 grade, insa vecinii de sub noi si cei de deasupra sunt debransati de la caldura.
Intotdeauna iarna se produce igrasie pe peretii exteriori, aproape de tavan.
Ce ar trebui sa se faca in astfel de cazuri?

Mihai Voicu spunea...

@Andreea: umiditatea de 60-70% e cam mare, cred că ar fi utilă în primul rând reducerea surselor de umiditate plus aerisire. Pe termen mai lung, eventual o izolare interioară, gen polistiren.

Oana spunea...

Si eu ma confrunt cu o problema destul de serioasa, umiditatea in aceasta perioada, in timpul zilei variaza undeva intre 57%-60%, iar noaptea catre dimineata ajunge si la 75%. Este posibil sa creasca atat de mult in timpul noptii in camera unde dormim? Temperatura este mentinuta constant intre 23-24 grade.

Mihai Voicu spunea...

@Oana: respiratia produce vapori care tind sa creasca umiditatea. O mica fanta de aerisire sau chiar un geam "pe batare" in camera alaturata ar putea ajuta.

Aerul conditionat are de obicei functie de dezumidificare, dar nu pot spune cat de eficient este.

Anonim spunea...

Buna.
Din cate am citit mai sus aparatele de masurat umiditatea nu prea sunt "de incredere". Eu stiu ca sarea de bucatarie e higroscopică. Daca pun un vas cu sare in camera... la ce umiditate ar trebui sa se umezeasca?

Marius Mihai spunea...

Ai izolatie polostiren plus geamuri termopan neprevazute cu gauri microventilatie. Solutii iarna: sistem ventilatare cu recuperator de caldura

Anonim spunea...

Sal. De mai mult timp intampin ceva probleme cu umiditatea in camera. De cand am montat un calorifer din tabla (calorifer 1m pt camera de 14m2)si geamuri termopan (model destul de scump -cred ca are si orificii pt ventilare) este foarte cald in camera (28 grade C) si ma trezesc cu gatul si nasul uscat si mereu racit plus ca nu ma pot odihnii. De doua zile am cumparat un umidificator (MeacoMist Deluxe 5 in 1 Ultrasonic Humidifier) insa acesta merge incontinuu fara oprire(desi are termostat). Am setat aparatul la 60 umiditate dar poate ajunge la max 42.Temperatura a mai scazut un grad(27C) de cand am pornit umidificatorul dar nu este de ajuns.Am incercat deschiderea geamurilor insa temperatura scade dar scade si umiditatea la 20. Nu stiu ce sa mai fac ca sa pot ajunge cu umiditatea la 50 si o temperatura normala la 22C(sper ca aceasta este temp optima). Sa incerc sa pun un calorifer mai mic? Camera este la apartament bloc.Marian. Stima

Mihai Voicu spunea...

@Marian: Se poate pune un robinet termostatat care să oprească circulatia apei prin calorifer atunci când se atinge temperatura dorită. Robinetul termostatat se poate instala și fără a avea repartitor de costuri (la paușal).

Umidificatorul nu schimbă temperatura ci doar umiditatea. Cu cât crește temperatura în cameră, umiditatea scade. Cred că mai mult de 30-35 nu vei ruși să crești umiditatea iarna când e ger afară. E suficient dacă o ridici peste 30%; dacă pompezi prea multă apă în casă rișți să produci igrasie.

Anonim spunea...

Am montat un parchet de stejar masiv acum cateva saptamani. De cateva zile am observat ca in unele zone, lamelele de parchet s au departat putin. Montatorul care a executat lucrarea m a sfatuit sa aerisesc si sa pun vase cu apa pe calorifere, mentionandu mi ca umiditatea a fost scazuta si ca se va remedia problema crapaturilor, ceea ce am si facut. Este adevarat ca in decurs de cateva zile camerele au fost inchise si caloriferele au mers la maxim (am lipsit in acea perioada), posibil o cauza a ceea ce s a intamplat. Poate fi si parchetul care sa nu fi fost uscat suficient si acum incepe sa “lucreze” ca sa ma exprim plastic, desi zonele cu crapaturi nu sunt f multe..Intentionez sa imi iau o statie meteo sa masor nivelul umiditatii in casa, sa vad ce valori se inregistreaza (blocul nu este anvelopat dar este solid, ziduri groase, caldura fiind prin RADET, nu centrala de apartament..). Ma bate gandul sa imi iau si un umidificator VENTO, cam scump.. – are cineva care l a testat si la care rezultatul a fost ok.

Orice sfat sau opinie de a Dvs referitor la chestiunea de mai sus este binevenita.

Multumesc
Adrian

Mihai Voicu spunea...

@Adrian: ma indoiesc ca umiditatea este solutia pentru parchetul departat. Mai degraba mi se pare rezonabila ipoteza ca "a inceput sa lucreze". Poate fi si o problema de montare, nu stiu, insa daca este meseriasul va face orice sa amane rezolvarea. La parchetul laminat se lasa la capete niste spatiu pentru ca se mai dilata. Nu stiu la cel masiv cum se face. Cauta un alt specialist sa-ti spuna daca e corect montat sau nu.

maria renata spunea...
Acest comentariu a fost eliminat de administratorul blogului.
maria renata spunea...
Acest comentariu a fost eliminat de administratorul blogului.
maria renata spunea...

Am revenit cu o intrebare. Nu stiam de ce am mereu nasul infundat. Pai umiditatea noaptea a crescut la 65%. Si am pus si sare grunjoasa...

Mihai Voicu spunea...

Scuze, am șters 2 comentarii pentru că am avut impresia că este același lucru de 3 ori.

Dacă folosiți aer condiționat, acesta usucă aerul. Are și un mod de dezumidificare.

Mai sunt niște cutii de dezumidificare cu o piatră înăuntru, absoarbe multă apă dar se consumă destul de repede.

Numai bine!

mihai and spunea...

Stie cineva care este principiul de masurare a umiditatii cu un aparat specific ?
Ce tipuri de senzori sunt, cum transmit senzorii informatiile ?
Ce senzori sunt mai performanti ?
multumesc.

Mihai Voicu spunea...

Din câte știu eu, senzorii electronici măsoară rezistența electrică a aerului și au niște formule în funcție și de temperatură care determină umiditatea relativă. Nu sunt foarte exacți, însă nici nu contează foarte mult exactitatea. Dacă e mult prea uscat sau umed îți spune, și îți spune și relativ dacă are efect ceea ce încerci (dezumidificator/umidificator).

Unknown spunea...

In momentul de fata am 80% umiditate, ceea ce mi se pare anormal, cu o temp de 20 grade C.. Conditii de igrasie, sau mediu indicat pt un copil nascut prematur. Se pastreaza umiditate mare, deci trebuie luat un dezumidificator.

Facebook